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Donnerstag, 16. Februar

Oliver Ressler, “Not Sinking, Swarming”, 37 Min., 4K, AT 2021

//Deutsch:

Der Ausgangspunkt dieses Films ist eine vierstündige Versammlung in Madrid im Oktober 2019, zu der sich unterschiedliche Gruppen gefunden hatten, um eine Aktion des zivilen Ungehorsams vorzubereiten. Die Gruppen - Ecologistas en Acción, Alternativa Antimilitarista MOC, Legal Sol, Extinction Rebellion, Climacció, Fridays for Future und Greenpeace - sind Teil der Plattform By 2020 We Rise up, die in ganz Europa eine Klimarebellion anfachen will. Im Zuge der Diskussion erfährt man, dass das Netzwerk in Komitees (Arbeitsgruppen) gegliedert ist, die jeweils spezielle Aufgaben übernehmen: Kommunikation, Training, Verpflegung, Logistik, Aktionsplanung, Strategie, Rechtshilfe, Dialog mit der Polizei, Forderungen, Care und Finanzen. Da der Staat die Teilnehmer_innen an der Versammlung als Organisator:innen einer illegalen oder nicht genehmigten Demonstration verfolgen könnte, sind die Gesichter aller Anwesenden verpixelt, um ihre Identität zu verschleiern. Ihre Anonymität wird gewahrt, um sie vor Repression zu schützen. Gleichzeitig bekommt der Film durch die Verpixelung seine einzigartige visuelle Form.

Regie und Produktion: Oliver Ressler
Kamera: Daniel Gómez, Jose S. Gutiérrez, Oliver Ressler
Ton: Pablo Estrella
Schnitt: Lisbeth Kovačič, Oliver Ressler
Tonschnitt, Farbkorrektur: Rudolf Gottsberger
Image editing: Lisbeth Kovačič
Sound Design und Musik: Vinzenz Schwab
Text: Oliver Ressler, Matthew Hyland
Übersetzung: Silvia Martínez Rocher
Lektorat: Joe Keady


Oliver Ressler arbeitet an Installationen, Projekten im Außenraum und Filmen zu Ökonomie, Demokratie, Klimakrise, Formen des zivilen Ungehorsams und gesellschaftlichen Alternativen. Seine 41 Filme wurden in tausenden Veranstaltungen von sozialen Bewegungen, Kunstinstitutionen und Filmfestivals gezeigt. Ressler hatte Überblickseinzelausstellungen im Museum of Contemporary Art, Zagreb; Neuer Berliner Kunstverein; MNAC - National Museum of Contemporary Art, Bukarest; SALT Galata, Istanbul; Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, Sevilla. Er nahm an über 400 Gruppenausstellungen teil, wie im Museo Reina Sofía, Madrid; Centre Pompidou, Paris und an den Biennalen in Taipeh, Lyon, Gyumri, Venedig, Athen, Quebec, Jeju, Kiew und an der Documenta 14, Kassel, 2017. externer link


//English:

Oliver Ressler, “Not Sinking, Swarming”, 37 Min., 4K, AT 2021

The starting point of this film is a four-hour meeting in Madrid in October 2019, where different groups had come together to prepare a civil disobedience action. The groups - Ecologistas en Acción, Alternativa Antimilitarista MOC, Legal Sol, Extinction Rebellion, Climacció, Fridays for Future and Greenpeace - are part of the By 2020 We Rise up platform, which aims to ignite a climate rebellion across Europe. During the discussion, we learn that the network is divided into committees (working groups), each with specific tasks: Communication, Training, Catering, Logistics, Action Planning, Strategy, Legal Aid, Dialogue with the Police, Demands, Care, and Finance. Since the state could prosecute participants in the gathering as organizers of an illegal or unauthorized demonstration, the faces of all present are pixelated to conceal their identities. Their anonymity is preserved to protect them from repression. At the same time, the pixelation gives the film its unique visual form.

Director and producer: Oliver Ressler
Cinematography: Daniel Gómez, Jose S. Gutiérrez, Oliver Ressler
Location sound: Pablo Estrella
Editing: Lisbeth Kovačič, Oliver Ressler
Sound editing, color correction: Rudolf Gottsberger
Sound design and music: Vinzenz Schwab
Visual effects: Lisbeth Kovačič
Title design: Nils Olger
Text: Oliver Ressler, Matthew Hyland
Translation: Silvia Martínez Rocher
Copy editing: Joe Keady


Oliver Ressler produces installations, projects in public space, and films on economics, democracy, racism, climate breakdown, forms of resistance and social alternatives. He has completed forty-one films that have been screened in thousands of events of social movements, art institutions and film festivals. Ressler had comprehensive solo exhibitions at Museum of Contemporary Art, Zagreb; Neuer Berliner Kunstverein; MNAC - National Museum of Contemporary Art, Bucharest; SALT Galata, Istanbul; Centro Andaluz de Arte Contemporaneo, Seville. He has participated in more than 400 group exhibitions, including the biennials in Taipei, Lyon, Gyumri, Venice, Athens, Quebec, Jeju, Kyiv and at Documenta 14, Kassel, 2017. externer link


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